Voortgang MVO doelen

Goed werkgeverschap

We willen een inclusieve werkplek bieden. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers kansen krijgen om zichzelf te ontwikkelen en dat ze trots zijn op hun bijdrage in onze organisatie. Iedere medewerker verdient hiervoor erkenning. Goed werkgeverschap geldt voor alle medewerkers, dus ook voor onze tijdelijke krachten  We willen dat iedereen zich thuis voelt binnen de VanDrie Group.

Onze medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal. Zonder hen zijn we niet in staat onze producten te maken. Daarom is het van belang dat we werknemers weten aan te trekken, te behouden en op te leiden. Als werkgever hebben we daarnaast de verantwoordelijkheid om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van al onze medewerkers te waarborgen.

Veiligheid, gezondheid en welzijn van onze medewerkers

Het handhaven en bevorderen van de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van onze mensen is een belangrijk uitgangspunt.

Ziekteverzuim

Een indicator om vast te stellen hoe het onze medewerkers vergaat, is het ziekteverzuim. In 2023 was het verzuimpercentage 5,62% procent. Daarmee ligt het verzuim in 2023 lager dan in voorgaande jaren. Ondanks dit resultaat blijft het onze inzet om ziekteverzuim verder te verlagen.

Zwaar werk

Een aanzienlijk deel van de werkzaamheden in onze productieomgevingen is zwaar werk. We investeren daarom in robots en automatisering die routinematige taken overnemen. Hierdoor kunnen we de fysieke belasting bij werknemers verminderen. In 2021 hebben we in samenwerking met Universiteit Twente twee PhD-onderzoeksplekken gecreëerd om de kansen en mogelijkheden van automatisering in onze vleesproductie in kaart te brengen. Dit onderzoek liep door in 2023.

Kompas

Een goede werkomgeving kenmerkt zich niet alleen door gezonde en veilige arbeidsomstandigheden, maar ook door samenwerking met betrokken collega's, die met plezier naar hun werk gaan. We willen dat onze medewerkers zich veilig voelen op de werkvloer en met respect worden bejegend. We delen met medewerkers ons kompas. In dit kompas is beschreven wie de VanDrie Group is en wat wij doen, maar het zegt ook iets over de gedragsregels die we naar elkaar willen hanteren. We verwachten van al onze medewerkers dat zij in het werk handelen naar onze waarden: betrokken, ‘one step ahead’, met oog voor kwaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Daarbij is geen ruimte voor pesten, discriminatie, seksuele intimidatie en andere ongewenst gedrag.

Meldingen bij vertrouwenspersoon

In onze bedrijven zijn vertrouwenspersonen aangesteld en via de SpeakUp-lijn kunnen daarnaast anoniem ongewenst gedrag, potentiële misstanden of wederrechtelijke handelingen worden gemeld. In 2023 zijn 2 meldingen gedaan bij vertrouwenspersonen en zijn 0 meldingen bij SpeakUp gedaan. De meldingen bij vertrouwenspersonen zijn op de betreffende locaties onderzocht door de daartoe bevoegde personen. Na dit onderzoek zijn passende sancties opgelegd aan collega's die een overtreding zijn begaan.

Aantrekken, behouden en opleiden van onze medewerkers

Door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en voldoende opleidingsmogelijkheden te bieden, willen we vakbekwame medewerkers aantrekken, behouden en opleiden.

Bij de VanDrie Group werken ongeveer 4.375 werknemers. Dit zijn zowel vaste medewerkers als inleenkrachten. Vooral in onze Nederlandse vleesverwerkende bedrijven zijn we sterk afhankelijk van inleenkrachten. Hoewel we ons al meerdere jaren inzetten om het aantal medewerkers in vaste dienst toe te laten nemen, is het aantal inleenkrachten dat een vast dienstverband aangaat beperkt. Voor arbeidsmigranten die als inleenkracht bij ons werken, spelen vaak verschillende overwegingen om voor bepaalde tijd te blijven, bijvoorbeeld een tijdelijke mogelijkheid voor een mooi inkomen wat na vertrek gebruikt wordt om in het thuisland het leven op te bouwen. Verschillende buitenlandse inleenmedewerkers geven daarom de voorkeur aan een flexibele arbeidsrelatie. Een wens van de VanDrie Group is ook om mee te helpen aan adequate huisvesting nabij de locaties. Dit is een intensief en complex proces dat ook vraagt om samenwerking met de verschillende betrokken overheden. Wij blijven mogelijkheden onderzoeken.

Gemiddeld aantal dienstjaren

Een indicator die inzicht geeft in het behouden van medewerkers is het gemiddeld aantal dienstjaren. Deze bevindt zich in onze organisatie al meerdere jaren ruim boven gemiddeld 10 dienstjaren. In 2023 was het gemiddeld aantal dienstjaren in onze organisatie 11,98. We zien daarmee dat de trend van een beperkte daling ten opzichte van voorgaande jaren zich doorzet. Zo lag het aantal gemiddelde dienstjaren in 2022 op 12,5.

Erkende leerbedrijven

De vier vleesverwerkende bedrijven in Nederland zijn erkend als officiële leerbedrijven, evenals Labora, Navobi, Alpuro, Alpuro Breeding en Schils. Het opleiden van studenten vinden wij een leuke en dankbare manier om leergierige en gemotiveerde krachten in huis te halen. Veel studenten blijven na hun opleiding aan onze organisatie verbonden. Studenten hebben een frisse kijk op het bedrijf en brengen actuele kennis en nieuwe inzichten mee. We bieden daarom ook volop stages aan.