Beste lezer,

“Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst”. Deze honderd jaar oude quote van Cornelis Lely blijft actueel. We zijn ons meer dan ooit bewust hoe wij mensen met ons handelen de toekomst beïnvloeden. Lely, een civiel ingenieur met brede wetenschappelijke achtergrond, werd in 2017 opgenomen in de Alumni Walk of Fame vanwege zijn uitzonderlijke loopbaan. Vooral voor zijn rol als minister van Waterstaat en zijn Zuiderzeewerken-plan. Hoewel er al eeuwen over de inpoldering van de Zuiderzee werd gesproken, was Lely de eerste die een technisch uitvoerbaar en sociaaleconomisch haalbaar plan presenteerde.

Het ‘volk’ waar Lely het over heeft, bestaat uit diverse groepen: burgers, ondernemers, boeren, bestuurders en meer. Samen bouwen ze aan de toekomst. Lely, als civiel ingenieur, koos het werkwoord ‘bouwen’ waarschijnlijk niet toevallig. Hij bedoelde zowel figuurlijk bouwen met woorden als letterlijk bouwen met daden. Lely werd geroemd om zijn vermogen breed draagvlak te creëren voor technisch ingewikkelde plannen dankzij zijn inhoudelijke kennis en bestuurlijke kwaliteiten.

Het jaar 2023 werd in Nederland onder andere gekenmerkt door spannende Tweede Kamer-verkiezingen. Burgers hopen op een regering die, net als Lely, letterlijk en figuurlijk bouwt aan een mooie toekomst voor Nederland. Een bestuur dat de uitdagingen erkent en een toekomst schetst die voor álle burgers haalbaar en betaalbaar is. Ook als het gaat om de grote uitdagingen op het gebied van klimaat en milieu. En meer specifiek voor de veehouderij: diergezondheid en dierenwelzijn.

In een maatschappij waar ideologie vaak leidend lijkt te zijn, ligt onze mooie agrifood-sector blijvend onder vuur. Grote, vaak niet onderbouwde systeemveranderingen, worden met regelmaat voorgesteld. Voor primaire levensbehoeften, zoals zorg, onderwijs en voedselproductie klinkt de roep om alleen systeemaanpassingen te verrichten die leiden tot aantoonbare verbeteringen, beschouwd vanuit de integrale én internationale context. Zo bouwen we aan een langetermijnbeleid dat gebaseerd is op feiten in plaats van op populisme en onrealistische droombeelden die alleen voor Nederland zijn bedoeld.

Een bedrijf dat leeft, bouwt aan zijn toekomst!

Als schakel in de voedselketen legt de VanDrie Group maatschappelijke verantwoording af over thema’s, zoals duurzaamheid, diergezondheid, dierenwelzijn, voedselveiligheid en goed werkgeverschap. Het jaar 2023 is een overgangsjaar waarin we ons voorbereiden op de duurzaamheidsrapportage volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Wij, als VanDrie Group, zijn net als veel agrarische ondernemingen een prachtig familiebedrijf, op transparante wijze bouwend aan onze waardevolle voedselproductieketen. Tegelijkertijd werken we aan een langetermijnstrategie die gebaseerd is op feiten. In 2023 hebben we onze kennis en kunde ingezet om bij te dragen aan het SBK-actieplan ‘Veal Forward’.  Hierin wordt duidelijk hoe de sector bestaande uitdagingen aangaat en oplossingsgericht bouwt aan een duurzame toekomst.

Vanaf deze plek wil ik graag onze klanten, leveranciers en partners danken voor de prettige samenwerking met de VanDrie Group in 2023. Een speciaal woord van dank gaat uit naar mijn collega’s in binnen- en buitenland die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan ons succes. Samen blijven we in woorden en daden bouwen aan de goede positie van ons mooie familiebedrijf en een duurzame toekomst voor de sector als geheel.

Een bedrijf dat leeft, bouwt aan zijn toekomst!

Ik wens je veel leesplezier toe!

Ruth Bouwstra
Director Corporate Affairs and Quality

31 juli 2024

Vragen of opmerkingen kunnen worden gestuurd naar contact@vandriegroup.com