Verwachtingen voor 2024

Op het moment van schrijven spelen al een aantal zaken die in grote mate van invloed zullen zijn op de activiteiten van de VanDrie Group in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).

Allereerst zal ook de VanDrie Group volgens de vereisten van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) gaan rapporteren. Wij proberen een duidelijke slag te maken in de stijl van rapporteren, van beschrijvend naar een meer cijfermatige rapportage. Wij hopen daarmee de vergelijkbaarheid te bevorderen en transparantie te creëren over onze activiteiten binnen de gehele groep.

Invoering van de EUDR

In Europees verband zijn afspraken gemaakt over regels voor ontbossingsvrije producten. Als gevolg daarvan geldt sinds volgend jaar de European Union Deforestation-free Regulation (EUDR). Deze regels zijn bedoeld om de broeikasgassen die de Europese Unie zelf veroorzaakt terug te dringen. Producten die ontbossing veroorzaken of die bossen aantasten, mogen niet meer worden geïmporteerd in de EU, niet meer worden geproduceerd in de EU en niet meer vanuit de EU worden geëxporteerd. De EUDR is van toepassing op specifieke grondstoffen en afgeleide producten, waarbij risico op ontbossing zou kunnen zijn.

Voor grote bedrijven in Nederland treedt de EUDR op 30 december 2024 in werking. VanDrie Group handelt in en produceert verschillende producten die onder EUDR-wetgeving vallen. Daarom bereiden de betrokken bedrijven in onze organisatie zich voor op implementatie van de aankomende wetgeving rond EUDR. Dit kunnen onze bedrijven niet alleen. Daarom wordt nu in samenwerking met onder andere leveranciers, sector- en brancheverenigingen en toezichthouders hard gewerkt om voorbereid te zijn op de invoering van deze regeling. Wij vertrouwen erop dat met het in werking treden van de EUDR onze activiteiten hieraan voldoen.

Veal Forward - duurzame toekomst kalverhouderij

Daarnaast is in 2023 het sectorplan ‘Veal Forward, een duurzame toekomst voor de Nederlandse kalverhouderij' opgesteld. Dit plan zal zeker een belangrijke leidraad vormen voor onze activiteiten en onderzoeksprojecten.

Veal Forward richt zich op vier belangrijke pijlers:

• Goede zorg voor het kalf
    Toezien dat in de hele keten aan een aantal basisprincipes wordt voldaan, zoals het stellen van eisen voor verzorging en gezondheid als voorwaarde voor verplaatsing van kalveren.

• Dierwaardige kalverhouderij
    De sector streeft naar een duidelijk hoger dierenwelzijn. Onder meer door maatregelen met betrekking tot stalinrichting, stalklimaat en (voer)management.

• In balans met natuur
    De sector werkt aan een energie- en klimaatneutrale productie in 2050. Door productie en gebruik van hernieuwbare energie en energiebesparing en/of -terugwinning. Voor de emissie van stikstof neemt de sector deel aan het 'Convenant versnelling innovatie emissiereductie duurzame veehouderij'.

• Transparant samenwerken in de keten
    Om de ambities en doelen van de sector te kunnen realiseren, is samenwerking in Europees verband essentieel. Maar ook ketenoverstijgende samenwerking met overheden, ngo’s en instellingen voor onderzoek en onderwijs zijn daarvoor nodig.

De sector zal de effectiviteit van de verschillende maatregelen monitoren aan de hand van verschillende kritische prestatie-indicatoren voor de gebieden gezondheid, dierenwelzijn, duurzaamheid en markt. VanDrie Group onderschrijft de doelstellingen uit het sectorplan en zet zich in om bij te dragen aan de realisatie ervan.

Europese voedselstrategie

Vanuit de vleesverwerkende bedrijven in Nederland wordt ingezet op het vormen van een Europese voedselstrategie. Dit om ervoor te zorgen dat in de onrustige wereld ook in de toekomst blijvend aan de voedselvraag voldaan kan worden met een duidelijk duurzaam profiel. Duurzaamheid in dit kader omhelst dan footprint, lokale milieubelasting en welzijn.

Voorbereiding CSRD

Per 2026 gaat de VanDrie Group rapporteren conform de CSRD over het jaar 2025. Aan de hand van een dubbele materialiteitsanalyse wordt bepaald wat de relevante onderwerpen zijn voor deze rapportage. Naar verwachting zal gerapporteerd worden over de volgende materiële thema’s: dierenwelzijn, circulariteit, broeikasgasemissies, vervuiling, arbeidsomstandigheden van eigen personeel, verantwoord bestuur en ethiek en voedselveiligheid.

Met objectieve paramaters en een gelijk Europees speelveld is het zeker mogelijk een duurzame toekomst te behouden voor onze keten.